Måste jag bli dömd för rattfylleri för att få körkort med alkolås?

Jag är misstänkt för rattfylleri. Har ansökt om alkolås. Min fråga är om jag måste bli dömd för rattfylleri för att få körkort med alkolås?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Istället för att ett körkort återkallas, kan man få behålla sitt körkort med ett villkor om alkolås under en viss tid. För detta krävs en ansökan (5 kap. 17 § Körkortslagen). Ansökan ska ges in till Transportstyrelsen senast inom fyra veckor från det att sökanden getts tillfälle att yttra sig inför ett slutligt beslut om återkallelse. (5 kap. 18 § Körkortslagen). Att ha ett villkor om alkolås, innebär att man får fortsätta framföra sitt fordon i Sverige, under förutsättning att det är utrustat med godkänt alkolås (5 kap. 22 § Körkortslagen). Det blir som ett alternativ till återkallelse.

Som jag förstår det finns det ingen främre tidsram för när du kan ansöka om alkolås, utan kravet är att du fått eller riskerar att få ditt körkort återkallat på grund av att du gjort dig skyldig till rattfylleri (5 kap. 16 § Körkortslagen). För att Transportstyrelsen ska kunna besluta om alkolås som är att anse som ett körkortsingripande, måste beslutet enligt 5 kap. 1 § 2 st. Körkortslagen, grunda sig på en lagakraftvunnen dom eller godkänt strafföreläggande då du har gjort dig skyldig till ett brott. Svaret på din fråga är därför att du måste bli dömd för rattfylleri, för att kunna få körkort med alkolås. Ansökan måste som nämnt ges in senast inom fyra veckor från det att du getts tillfälle att yttra dig om återkallelse av ditt körkort.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare