Måste jag betala skatt på arv?

Om hag fpr arv på 900000 kr efter min mamma i år ska jag då deklarera nästa år samt betala in skatt.

Jag ska betala skulder hjälpa pojkarna med varsin peng

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt så kommer du få arv efter din mamma. Det framgår inte vilket land din mor bodde i, men om hon bodde i Sverige innebär det att ingen arvsskatt behöver betalas i.o.m att Sverige avskaffade arvskatten år 2005. Detta innebär alltså att du inte kommer behöva deklarera arvet.

Svaret blir dock annorlunda om din mor bodde i ett annat land och ifall det landet har arvsskatt. Detta är dock inget som ska deklareras till svenska Skatteverket, utan till myndigheterna i det landet som din mor hade sin hemvist i.

Du får gärna komplettera din fråga med mer information, för ett mer precist svar.

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare