Måste jag betala parkeringsböter för släp som blåste iväg?

Mitt släp blåste ut i gatan under en storm och fick ett parkeringsböter.

Går det att bestrida?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline! Jag tolkar din fråga som att ditt släp blåst ut på allmän väg och inte en privat väg.

Parkering på allmän mark regleras i bland annat lag om felparkeringsavgift. Det nämns där i 5 § Lag om felparkeringsavgift att en parkeringsanmärkning får meddelas av en polisman eller en parkeringsvakt om fordonet stannats eller parkerats på olovlig plats. I ditt fall har du inte parkerat släpet på platsen, släpet har istället blåst dit. Det är således i teorin möjligt att invända mot parkeringsavgiften mot bakgrunden att släpet blåst dit och inte parkerats där. Du bör dock kunna styrka att du inte lyckats åtgärda felplaceringen av släpet innan du fick boten. Detta eftersom att du genom att underlåta att flytta släpet kan anses ha lämnat det där/ placerat det där. Huruvida du kommer vinna någon framgång med din överklagan är en annan fråga. Se till att betala parkeringsboten även om du tänker överklaga - om du får rätt betalas pengarna tillbaka.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare