Måste jag betala hyran under hela uppsägningstiden trots att jag flyttar innan?

Min hyresvärd har sagt upp mitt hyreskontrakt eftersom hen har sålt huset som jag hyr nu och jag vet att jag har 3 månaders uppsägningstid. Jag var inte bered på det och behövde därför hitta något akut, vilket jag har gjort. Jag kan flytta in på det nya stället i mitten av januari, men min hyresvärd vill att jag betalar hyran för hela januari. Min fråga är därför för hen göra det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida man måste betala hyra hela uppsägningstiden från ett hyreskontrakt. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Regler om hyra och uppsägningstid finns i 12 kap. JB (hyreslagen). Om jag missuppfattat din fråga, eller om mitt svar väcker nya följdfrågor, får du gärna återkomma med en ny.

Utgångspunkten är att hyresavtalet fortfarande är gällande fram till den dagen då hyresavtalet löpt ut i enlighet med uppsägningstiden (12 kap. 7 § JB). Det innebär att både hyresgästen och hyresvärden måste fullfölja sina avtalsförpliktelser fram till dess. För hyresgästen innefattar detta att betala hyran. I ditt fall innebär det att hyresvärden har rätt att kräva betalning för hela januari, trots att du kan flytta ut i mitten av månaden. Detta gäller förutsatt att ni inte kommit överens om annat. Mitt råd är att prata med hyresvärden och fråga om det är okej för denne att du endast betalar halva januarihyran. Om hyresvärden skulle säga nej måste du ändå betala hela hyran i enlighet med hyresavtalet, men det kan alltid vara värt att kolla med hyresvärden eftersom hyreslagen är subsidiär till avtalsfriheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare