Måste jag betala hela lånet på bostadsrätten jag och min sambo köpte tillsammans för att jag står på lånet?

Hej jag äger en bostadsrätt tillsammans med min sambo. Det finns ett lån på lägenheten som jag betalar ränta och amortering på själv. Varför det blev så är för att min sambo betalade lite mer än jag i köpet. Min fråga nu är nu om vi separerar och säljer lägenheten är jag då tvungen att betala hela kvarvarande skuld själv då? Trots att jag betalat ränta och amorteringar under åren. tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som om att du är orolig för att du ska behöva betala hela lånet vid en eventuell försäljning trots att det är er gemensamma bostad, då du står på lånet. Detta är en familjerättslig fråga, och mer specifikt en samborättslig. Den relevanta lagen att kolla på i detta fall är sambolagen (2003:376).

Sambolagen

Sambolagen används när två personer bor stadigvarande tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 §). För att översätta detta till vanligt språk kan man säga att om man bor ihop som ett par men inte är gifta omfattas man av sambolagen. Detta tycks passa in på din situation.

Det låter som om att ni köpte bostadsrätten tillsammans, vilket skulle göra den till så kallad samboegendom (3 § sambolagen). Vad som kan hända är att någon av er vid beslutet av separationen begär en bodelning (8 § sambolagen). Detta är att egendomen ni har delas upp lika mellan er. För sambos gäller detta dock endast samboegendomen. Samboegendom är allt ni har köpt för gemensam användning i själva bostaden, och själva bostaden i sig om den är köpt för att ni båda ska bo där.

En bodelning går till så att man upprättar en förteckning över all er samboegendom och alla era skulder. Om skulderna hänför sig till samboegendomen så avräknas den skulden mot samboegendomen (13 § sambolagen). Detta skulle i ert fall innebära att lånet på bostadsrätten avräknas på värdet av bostadsrätten. Det som blir över delar ni sedan lika på.

Slutsats

Svaret är att det inte är du som betalar hela lånet i det fall du och din sambo skulle separera och besluta er för att sälja bostadsrätten. Då ni båda anses vara ägare till bostadsrätten betalar ni båda för den skulden ur er samboegendom, som i detta fall är bostadsrättens värde.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och tveka inte att höra av dig till Lawline igen om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare