Måste jag betala en orimlig parkeringsbot?

stod en (1) minut över tillåten (10 min) parkeringstid i vår bostadsrättsförening, och fick en parkeringsbot på 600:-

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag vet inte exakt vad den aktuella frågan är, men utgår från att du undrar om du måste betala parkeringsboten. För att svara på frågan så kommer jag prata om reglerna i Lagen om felparkeringsavgift (LFA).

Du måste fortfarande betala parkeringsboten:

Även om du anser att boten är felaktig så måste du fortfarande betala den (LFA 7 §).

Du kan bestrida din parkeringsbot hos Polisen:

Du kan skicka in ett skriftligt bestridande via Polisens hemsida om du vill att boten ska rättas (LFA 9 §). Du måste se till att göra detta inom sex månader från dagen du betalar boten! Om Polisens utredning leder till att de anser att du inte ska betala boten, eller att summan ska minskas, så kommer du få tillbaka dina pengar!

Mina råd:

Det går inte att garantera att Polisen kommer undanröja parkeringsboten, men jag tycker att det är värt ett försök!

Glöm dock inte att faktiskt betala den, du får tillbaka det sen om Polisen ändrar beslutet om boten!

Jag hoppas att detta har hjälpt och önskar dig lycka till! Det är verkligen mycket orimligt att få en bot på 600 kr för en minut…

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare