FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis19/06/2019

Måste jag beställa nytt pass när jag byter namn?

Hej lawline! Jag har ju bytt mitt förnam i februari 2019. Tänkte åka till Kina i September i år. Jag tänkte inte byta mitt pass förrän mitt gamla gick ut. Kan man åka på mitt gamla namn? Är det olagligt att resa med sitt gamla namn? Tack.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Att åka in med det passet som fortfarande är giltigt är inte att rekommendera då det rent juridiskt står fel förnamn och därmed inte giltig som ID-handling.

Vid byte av namn bör du byta pass och nationellt identitetskort snarast, eftersom det är identitetshandlingar.

I många länder är dem mycket strikta när bara en bokstav är fel i namnet, därför bör du beställa ett nytt pass med det nya namnet för att undvika problem.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Önskar dig en trevlig resa!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare