Måste jag arbeta 100 % i enlighet med det skriftliga anställningsavtalet, även om vi kom överens om en sysselsättningsgrad på 50 % muntligt=

Hej!

Jag har skrivit på ett anställningsavtal för ett vikariat, och det gick väldigt hastigt och stressigt till, och jag och min chef var överens om hur allt skulle vara, så jag läste igenom avtalet mer noggrannt nu när jag hade tid. Ser då att sysselsättningsgraden inte stämmer, jag skulle ha 50% för att kunna vara timanställd på annat ställe, men i avtalet står sysselsättningsgrad 100%. Vi har aldrig pratat om något annat än 50%, det var så tjänsten såg ut. Men jag har ju redan skrivit på avtalet nu, så är jag skyldig att arbeta 100% trots att det inte var alls vad vi var överens om?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, du måste arbeta 100 %

Även om det är beklagligt att anställningsavtalet inte fått det innehåll du och arbetsgivaren avtalat muntligt om, så finns det ett skriftligt anställningsavtal på att du ska arbeta 100 %.

Arbetsgivaren kommer med största sannolikhet att hävda att det är 100 % ni kommit överens om, och det framgår inte att du skulle ha några bevis på att ni skulle ha kommit överens om någonting annat. Du har bevisbördan i detta fall.

Du kan bli skadeståndsskyldig och avskedad om du inte arbetar 100 %

Skulle du inte jobba i enlighet med anställningsavtalet riskerar du att bli avskedad utan uppsägningstid. Det utgör ett grovt avtalsbrott och du riskerar alltså att få gå på dagen.

I värsta fall kan arbetsgivaren även kräva dig på skadestånd för avtalsbrott.

Mina råd

Det kan vara svårt att hantera dessa frågor själv och jag rekommenderar dig därför i första hand att vända dig till ditt fackförbund, om du är med i ett sådant. Förhoppningsvis kan de hjälpa dig med situationen.

I andra hand kan du prata med arbetsgivaren och försöka komma fram till en lösning. Det är förmodligen inte bra varken för din arbetsgivare eller för dig att ni har olika ståndpunkter i frågan. Särskilt om du inte har förutsättningar att arbeta 100 %.

Tillsvidare rekommenderar jag dig att ära det anställningsavtal du skrivit under och arbetar 100 %, åtminstone till det att ni kommit fram till en annan lösning.

Mattias TörnströmRådgivare