Måste jag ange ny arbetsgivare för min nuvarande vid uppsägning?

Hej

Måste jag ange ny arbetsgivare för min nuvarande när jag säger upp mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Som arbetstagare har du ingen skyldighet att ange ny arbetsgivare för din nuvarande när du säger upp dig. Du behöver ingen skäl till varför du säger upp dig, inte heller behöver du förklara dig. Förmodligen kommer arbetsgivaren alltid att fråga varför, då kan du förklara anledningen till din uppsägning precis som du känner.

I princip räcker det med att skriva "Härmed säger jag upp min anställning", underteckna och datera dokumentet. Lämna din skriftliga uppsägning till din arbetsgivare i samband med att du berättar att du ska sluta. Alltså har du ingen skyldighet att säga annat men det kan uppskattas av arbetsgivaren att du förklarar anledningen till varför du säger upp dig och på så sätt behålla en god relation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare