Måste ett särkullsbarn få ut sitt arv direkt?

Mamman har ett barn sen innan och får två barn med mig.Om mamman går bort före mig då de två barnen som jag är far till vänta på sitt arv men hennes första ska ut sin del direkt,kan man skriva testamente att det barnet får vänta också.

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt min uppfattning av din fråga undrar du om din frus barn från tidigare relation måste få sitt arv direkt eller om det finns möjlighet för hen att vänta precis som era gemensamma barn. Regler om arv finns stadgade i ärvdabalken (ÄB).

Kan barnen avstå sin direkta arvsrätt?

Din frus barn från tidigare relation har rätt att få ut sitt arv direkt (3 kap 1 § ÄB). Däremot finns det en möjlighet för hen att avstå sin direkta arvsrätt i förmån till dig som efterlevande make (3 kap 9 § ÄB). Om barnen väljer att avstå sin direkta arvsrätt får barnet istället rätt till efterarv av dig som efterlevande make när du går bort.

Kan man skriva ett testamente?

Man kan även skriva ett testamente med önskemålet att barnen från tidigare relation inte ska kräva att få sitt arv innan styvföräldern dör. Alltså kan mamman upprätta ett testamente med ett sådant önskemål. Då kommer hennes barn bli efterarvingar precis som era gemensamma barn.

Formkrav för testamente

Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Både den som upprättar testamentet och vittnena ska skriva under testamentet vid samma tidpunkt. Vittnena måste känna till att de bevittnar ett testamente, men de behöver inte känna till innehållet av testamentet. Det finns även regler om vem som får vara vittne (10 kap. 4 § ÄB). Nära släktingar till den som upprättar testamentet får inte vara vittne, och inte heller den som kommer ärva något genom testamentet. Ett testamente behöver inte registreras, så länge det uppfyller formkraven så är testamentet giltigt.

Din situation

Sammanfattningsvis kan alltså din frus barn välja att avstå sin direkta arvsrätt till förmån för dig och din fru kan även upprätta ett testamente med önskan om att barnen ska vänta med att få sitt arv till du gått bort.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare