Måste ett parkeringsbolag acceptera kontantbetalningar?

Gällande parkering:

Om parkeringsautomaten ej har myntinkast och jag ej äger vare sig en smarttelefon eller kontokort. Hur löser man parkeringen då? Håller dom argumenten juridiskt dvs att jag ej kan göra rätt för mig pga ovanstående?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Parkeringsbolag kan själva välja vilket betalningssätt de vill använda. Detta innebär att de inte måste acceptera kontanter även om det enligt 5 kap 1 § Riksbankslagen är ett tillåtet betalningsmedel. Bolaget kan själv välja vilka avtal de vill ingå med sina kunder. Detta innebär att de inte måste erbjuda betalning med kontanter utan de kan välja att enbart acceptera kortbetalning eller betalning via en app.

Det är alltså upp till dig som kund att välja om du vill acceptera det aktuella betalningssättet. Bolaget kan alltså kräva att du ska betala via kontokort eller din mobil för att få parkera på den aktuella platsen. Om du vidare inte betalar för parkeringen kan det tas ut en avgift.

För att undvika problemet kan du ställa dig på en parkeringsplats där det finns en parkeringsautomat som tar kontanter. Dessvärre tror jag inte att dina argument skulle hålla i en domstolsprövning just på grund av att företag själva kan välja vilka betalningsmetoder de vill acceptera.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja FagerholmRådgivare