Måste ett avställt, fordon som står uppställt på egen tomt, ha en godkänd kontrollbesiktning?

Hej! Finns det något lagstöd för att ett fordon måste ha godkänd kontrollbesiktning om det är avställt och står uppställt på egen tomt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det finns något krav på att ett avställt fordon, som står uppställt på din tomt, måste ha en godkänd kontrollbesiktning. Svaret på din fråga är NEJ! Det finns inget lagstöd på att ett avställt fordon måste ha en godkänd kontrollbesiktning. Det du är skyldig att göra är att se till att omgivningen inte skadas.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare