Måste en webbutik fullfölja avtalet när kunden har handlat i ond tro?

Hej! En webbutik hade en kampanj där det var "köp 3 betala för 2 vi bjuder på billigaste varan". I kassan insåg jag att de dragit bort priset för den dyraste varan istället för den billigaste och därmed kan dom kanske hävda att jag handlat i ond tro. Jag beställde varorna, fick orderbekräftelsen, pengarna är dragna från mitt konto, alltså inte bara reserverade, utan dragna samt ett kvitto på köpet har skickats till min e-post. Är butiken skyldiga att fullfölja affären till avtalat pris eller kan dom komma att antingen häva köpet eller kräva mer pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Eftersom du som privatperson har handlat en lös sak av en näringsidkare, blir konsumentköplagen (KköpL) aktuell, här. I 35 § KköpL står det att skäligt pris ska betalas om ett pris för varan inte har avtalats. Vad som bestämmer om ett avtal har slutits eller inte, är principen om anbud och accept. Det är omdiskuterat hur varor på en hemsida ska ses; antingen ses det som ett anbud när varorna erbjuds och i så fall uppkommer ett avtal så fort du gör din beställning. Det mer troliga är dock att varorna på hemsidan anses som ett utbud och du skickar då en vilja om att köpa varor som måste accepteras av säljaren för att ett avtal ska uppkomma. Alltså uppkommer avtal när du får en bekräftelse av ditt köp från säljaren, se 9 § Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen), här. Se även 2 kap 4 § Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, här. Det framgår inte av din fråga om du har fått en bekräftelse eller inte, och det går därför inte att ge ett svar på detta.

Säljaren kan också åberopa 32 § avtalslagen om det slås fast att ett avtal har slutits. I 32 § avtalslagen står nämligen att säljaren kan häva köpet på grund av felskrivning om du som köpare var i ond tro. Det vill säga att du misstänkte att något inte stod rätt till med priset, och skäligt pris för varan ska betalas oavsett prisangivelse. Här blir bevisbördan viktig, och det är den som hävdar att ett pris har avtalats, som har bevisbördan (enligt praxis, NJA 2001 s. 177).

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänliga hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare