Måste en partner styrka att det är dennes egendom vid en utmätning?

Hej.

När man har skuld hos kronofogden (skatteskuld) och de ska göra en utmätning i ens hem, måste ens partner styrka vad som är dennes egendom?

Samt om jag er har utmätningsbara tillgångar som täcker skulden, vad händer med skulden då? Går den tillbaka till skatteverket?

Skulden kommer enl preskriptionstiden att preskriberas 2019.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har en skatteskuld som nu ska utmätas av kronofogden och du vill ha svar på följande frågor:

Måste parten styrka att det är dennes egendom? Vad händer om du har utmätningsbar egendom som täcker skulden?

Jag har valt att dela upp dessa frågor och besvara dessa separat. Jag antar också att det bara gäller lös egendom och inte fast egendom som ska utmätas. Det framgår inte om du och din partner bor tillsammans därför kommer svaret bestå av i fall ni gör det och i fall din partner bara har egendom hos dig.

Din fråga rör således utmätning och regleras i utsökningsbalken (UB) och även lite i lagen om samäganderätt.

Måste parten styrka vad som är dennes egendom?
Det som går att utmäta är egendom, både lös och fast, som till hör gäldenären dvs. dig. (4 kap. 17 § UB). Den egendom som du således äger kan alltså utmätas för att betala dina skulder.

Om ni inte bor tillsamman men din partner har saker hos dig:
Egendom som du har i din besittning kommer att antas vara din, det föreligger alltså en besittningspresumtion, oavsett vem som äger egendomen. Att den lösa egendomen som du har i exempelvis sitt hem kommer att antas vara din egendom. Egendomen kan då utmätas. Men om det framgå (tydligt) att det är någon annans egendom så kommer den egendom inte att utmätas även fast du har den i din besittning. Det krävs alltså att personen kan visa att det är dennes egendom (4 kap. 17 och 18 § UB). Vilket innebär att här måste det framgå att det inte är din egendom för ett egendomen inte ska kunna utmätas.

Om ni bor tillsammans:
Om du och din partner varaktigt sammanbor tillsammans antigen som gifta eller som sambos kommer den egendomen som ni har i gemensam besittning att presumeras tillhöra gäldenärerna, det vill säga dig. Alltså om du och din partner har egendom i erat gemensamma boende som ni båda har besittning över kommer egendomen att presumeras vara din. Egendomen kommer därmed kunna utmätas även fast den egentligen är din partners och inte din eller om ni samäger egendomen (4 kap. 19 § UB).

Om det är din partners egendom eller att du och din partner samäger egendomen måste din partner gör det sannolikt att partnern äger egendom själv eller att ni samäger den. Din partner måste alltså kunna visa att det är dennes egendom eller att partnern äger halva egendomen (om ni samäger, då har ni rätt till hälften var på den egendomen, 1 § samägandelagen) Exempelvis genom att visa upp kvitton på att din partner har köpt egendomen eller liknande. Det måste i alla fall görs sannolikt att det är din partners egendom. Om din partner visar det kommer egendomen inte kunna utmätas. Dock om det är en samägd egendom kommer egendomen ändå att kunna utmätas men din partner har då rätt till halv värdet av egendomen (4 kap. 19 § UB och 8 kap. 8 § UB).

Din partner kan dock behöva väcka talan inom en månad om kronofogden utmäter egendom som din partner anser sig ha bättre rätt till (4 kap. 20 § UB).

Vad händer om du har utmätningsbar egendom som täcker skulden, vad händer då?
Om kronofogden kommer fram till att du har egendom som kan utmätas så kommer kronofogden att utmäta den egendomen. Egendomen ska sedan säljas (9 kap. UB). Efter det ska de borgenärer som har en fordran på dig få betalt. I detta fall är det en skatteskuld vilket innebär att det (säkerligen) är skatteverket som har fordran på dig och att de därmed ska få betalat. Pengarna kommer således att betalas till borgenärerna. När borgenärerna har fått betalat och om utmätningen täcker hela skulden så kommer skulden att vara avbetald (se bland annat kronofogdens hemsida).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare