FrågaPROCESSRÄTTVittna15/01/2019

Måste en närstående som vittnar i ett brottmål avlägga ed?

Behöver / måste man inte avlägga vittnesed i brottmål om man vittnar som anhörig dvs om man är jävig? Jag vet att man kan komma undan vittnesplikten om nära släktskap finns men om man ändå vittnar kan man göra det utan att avlägga ed?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varje person som inte är part i ett mål för höras som vittne. I Sverige är det en skyldighet att vittna inför domstol (36 kap. 1 § rättegångsbalken).

Som du nämnde är närstående till en part undantagen från denna skyldighet, men en sådan person får ändå vittna om denne vill (36 kap. 3 § rättegångsbalken).

Om man är närstående till en målsägande som för talan i målet så ska man avlägga ed om man vill vittna. Om man däremot är närstående till en tilltalad i ett brottmål så får man inte avlägga en ed. Detta framgår av 36 kap. 13 § andra stycket rättegångsbalken.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare