Måste en långivare skicka en betalningspåminnelse till en låntagare?

Jag undrar vad som gäller vid lån mellan två privatpersoner. Det finns ett skrivet kontrakt om att låntagaren ska betala tillbaka månadsvis. Om låntagaren inte betalar, är långivaren då skyldig att skicka påminnelser innan skulden kan tas vidare till inkasso eller kronofogd ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om en långivare, antingen som privatperson eller näringsidkare, är skyldig enligt lag att skicka en betalningspåminnelse till låntagaren innan långivaren kan ta ärendet till inkasso och senare till Kronofogdemyndigheten.

Finns det regler om betalningspåminnelse i svensk rätt?

I svensk rätt finns ingen lag eller bestämmelse som ålägger en skyldighet för en långivare att skicka ut en betalningspåminnelse till låntagaren. Däremot råder avtalsfrihet i svensk rätt, vilket betyder att båda parter kan avtala om att en långivare måste skicka en betalningspåminnelse till låntagaren innan långivaren får gå vidare med en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för en obetald faktura. Det finns nämligen inte heller någon skyldighet för långivaren att först göra ett inkassokrav innan han eller hon går till Kronofogdemyndigheten.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är därför att en långivare inte är skyldig att skicka en betalningspåminnelse, om parterna inte har avtalat om detta. Därför får långivaren i princip vända sig direkt till Kronofogdemyndigheten när en låntagare inte har betalat en förfallen fordran.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp ett betalningsärende och en dröjsmålsränta. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare