Måste egendomar fördelas lika när man har ett äktenskapsförord ?

Hej Jag och min man har äktenskförord och det stor att allt jag äger och kommer att äger är min och allt min make äger och allt han kommer att äger är hans. Nu har jag köpt själv en lägenhet och det är bara jag som äger lägenhet. Kan han dela med mig lägenhet eller mina pengar om det blir skilsmässan på framtiden? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din man har rätt till lägenheten om det blir skilsmässan, svaret på din fråga finns i äktenskapsbalk.

Vad händer efter skilsmässan?

När äktenskap upplöses ska makarnas egendomar fördelas lika mellan dem genom bodelning (9 kap 1 §, äktenskapsbalk). Det som ingår i bodelning är giftorättsgods som innebär de egendomar som ni gemensamt äger (7 kap 1 §, äktenskapsbalk). Huvudregeln enligt lagen är att er gemensamma egendomar ska delas lika mellan er. Det som inte ingår i bodelning är allt som räknas som en enskild egendom. Egendomen kan bli enskilda genom ett äktenskapsförord i vilket det bestäms att egendomen ska inte fördelas lika mellan er vid bodelning.

Kan lägenheten ingå i bodelning?

Ni har skrivit ett äktenskapsförord där ni har kommit överens om att allt ni äger nu och allt ni kommer att äga ska räknas som enskilda egendomar. Med det sagt kommer lägenheten som du har köpt att räknas som en enskild egendom eftersom ni har ett äktenskapsförord.  Enskilda egendomar ingår inte i bodelningen vilket betyder att lägenheten inte kommer att delas lika mellan er om det blir skilsmässan.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare