FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/02/2018

Måste det finnas en upplysningsskylt för trafikövervakning?

Hej. Körde igenom en fartkamera som blixtrade. Vände tillbaka för att se vart upplysningsskylten satt. den var sprayad med färg, och kamerasymbolen syntes inte. Kan jag hävda att det inte var korrekt skyltat om jag får brev om fortkörning/böter?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Ett vägmärke om automatisk trafikövervakning är ingen varningsskylt utan endast, som du nämner, en anvisningsskylt. Den står där för att upplysa trafikanter om att fotografering och registrering av personuppgifter kan komma under färdsträckan.

Det finns heller inget krav på att trafikkameran ska synas, men av praktiska skäl så gör den oftast det, för ska den se så syns den.

Om ett vägmärke gällande kameraövervakning saknas utmed en vägsträcka så gäller det inte som anledning att undgå straff vid ett hastighetsöverskridande, tyvärr. Du får helt enkelt hoppas på att ditt ärende inte gick vidare av annan anledning.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare