Måste det bli rättegång för bidragsbrott och måste min arbetsgivare få reda på det?

Hej. Jag har blivit polisanmäld av försäkringskassan för felaktiga utbetalning/ bedrägeri av vård av barn ersättning i april 2018. Den felaktiga utbetalingingen är 62000kr. Jag har betalat tillbaka hela skulden sedan 6mån. Nu ska jag på förhör hos polisen. Jag kommer erkänna det som hänt. Behöver det bli rättegång? Och behöver min arbetsgivare få veta detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det föreligger misstanke om brott som kommer till polisens kännedom inleds en förundersökning. Förundersökningen består bland annat i att hålla förhör med den misstänkte. Om åklagaren på objektiva grunder finner att det finns tillräcklig bevisning för att du ska bli dömd har åklagaren en skyldighet att väcka åtal mot dig. Om åtal väcks blir det i regel rättegång. Däremot kommer inte din arbetsgivare per automatik att få veta att du blivit straffad. Arbetsgivaren har inte tillgång till ditt belastningsregister och kommer endast att få tillgång till det om den begär att du ska lämna ett utdrag ur registret. Utdrag ur belastningsregister brukar endast begäras vid nyanställning.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare