FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis20/01/2017

Måste den som bevittnat vårdnadshavares namnteckning för passansökan till minderårig följa med till polisstationen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid passansökan för underårig måste samtliga vårdnadshavare lämna ett skriftligt medgivande med namnteckning. Varje namnteckning ska bevittnas av en myndig person. Denna person behöver däremot inte följa med vid ansökningstillfället till passexpeditionen.
Vid ansökningstillfället får inte medgivandet vara äldre än en månad.

Följer båda vårdnadshavarna med vid ansökningstillfället kan passhandläggaren på plats vara den som bevittnar namnteckningarna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare