Måste borgenär/gäldenär redogöra för pengarnas ursprung/användning i skuldebrev?

hej,

tack för en fantastisk sida.

Jag har en fråga angående ett skuldebrev/revers skriven mellan två privatpersoner.

Frågor:

1) måste borgenären kunna redogöra från vart de pengar han lånat ut kommer ifrån?

2) måste gäldenären redogöra vad pengarna gått till?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Överlag råder en stor frihet för parterna att själva bestämma vad som ska stå i ett skuldebrev och inte. Det finns inga egentliga formkrav för skuldebrev och det föreligger som huvudregel avtalsfrihet i svensk rätt, vilket innebär att parterna som sagt får bestämma själva över innehållet. De villkor ni kommer överens om är det som bör stå med, även om inte heller det är ett krav.

Det finns inte några krav enligt lag på att gäldenären ska redogöra för vad pengarna gått till eller att borgenären ska kunna redogöra för vad hen har fått pengarna ifrån. Svaret på dina två frågor är alltså nej. Däremot kan parterna alltid själva komma överens om att detta ska stå med för att de ska vilja ingå ett avtal med varandra och att det på så sätt blir ett krav. Är detta information som man vill ska stå med är det alltså helt okej att också skriva med det.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare