FrågaAVTALSRÄTTFormkrav01/08/2018

Måste bodelningsavtal signeras i original?

Hej, är ett bodelningsavtal vid skilsmässa som är scannat giltigt? Alltså printat och påskrivet av ena parten - sedan scannat och mailat - och printat påskrivet och scannat av andra part. Eller måste det signeras i original.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bodelning som görs i samband med skilsmässa blir giltigt vid makarnas underskrift och har inget anmälningskrav till Skatteverket.

Formkraven för bodelningsavtal framgår av äktenskapsbalkens 9 kap. 5 § och är följande:

- Avtalet måste vara skriftligt

- Avtaletmåste vara underskrivet av båda parterna.

Utöver dessa krav finns inte några direkta formkrav för avtalets giltighet. Det krävs inte heller någon äkthetsstämpel för giltighet.

Som sagt finns inget krav för registrering vid bodelningsavtal i samband med skilsmässa, dock kan ni registrera avtalet om ni så önskar. Om ni väljer att registrera avtalet så måste det skickas in i original, tillsammans med bestyrkta kopior.

Som svar på din fråga är att avtalet i sig är giltigt. Dock om ni önskar registrera avtalet så krävs att dokumentet är underskrivet i original.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare