Måste belysning sitta på cykeln?

Hej!

Elektriska enhjulingar klassas som cykel. Med detta kommer krav på reflexer och lampor. Behöver fordonet i sig ha lamporna eller kan dessa fästas på föraren (ryggsäck / hjälm)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med sin fråga!

Reglerna kring belysning och reflexer på cyklar regleras närmare i Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar, TSFS 2010:144. I 14-19 §§ regleras belysning och reflexanordningar. Enligt dessa ska belysningen och reflexerna vid mörkerkörning sitta på cykeln, inte på föraren.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare