FrågaARBETSRÄTTSjuk 21/09/2018

Måste begäran om läkarintyg från arbetsgivaren vara på papper?

Om en arbetsgivare vill ha ett läkarintyg för sjukdom dag 2 av en anställd. Kan han då skicka detta kravet via sms eller är det samma skriftligt som det ska vara enligt reglerna?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om lön vid sjukdom regleras i sjuklönelagen. Lagen är i vissa delar dispositiv, dvs. det kan göras avvikelser från lagen, men endast genom kollektivavtal som har godkänts av ett fackförbund på central nivå (2 § andra stycket sjuklönelagen).

Arbetsgivarens krav om sjukintyg

Det kan göras avvikelser i kollektivavtalet om arbetsgivarens rätt att kräva in sjukintyg (2 § andra stycket och 10 a § första stycket sjuklönelagen). Då jag inte vet om det rör sig om ett kollektivavtal kommer jag utgå från att lagens bestämmelser gäller.

I den sista meningen av 10 a § första stycket sjuklönelagen framkommer det att när arbetsgivaren begär in läkarintyg ska begäran vara skriftlig. Om arbetsgivaren inte skriftligen begär intyget föreligger inte någon sådan begäran, dvs. det blir som hen inte har begärt intyget.

Det finns inga vägledande domar när det kommer till vad som räknas in i skall vara skriftligt och det ges ingen vägledning i propositionen till bestämmelsen.

Slutkommentarer

Det är svårt att säga ifall sms faller inom skriftkravet eller inte, men om du är ansluten till ett kollektivavtal kan det finnas svar i det. Pröva även att ta kontakt med fackförbundet som har upprättat kollektivavtalet, om sådant finns, och hör med dem hur de ser på saken.

Min gissning är att skriftligt inte skulle tolkas så snävt att man utesluter alla typer av digitala meddelanden, utan att exempelvis e-post och sms är inom ramen på skriftkravet.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor.

Joel ÅkerlindRådgivare