FrågaAVTALSRÄTTGåva20/11/2021

Måste barnen meddelas om man ger bort gåva?

Får jag ge min svärdotter matsilvret utan att meddela mina barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på frågan är att du inte behöver meddela någon om vilka gåvor du vill ge bort. Det är helt upp till dig själv att bestämma om vilka gåvor du ger bort och vem du vill meddela om det. Inget gåvobrev behöver heller upprättas. Gåvobrev skrivs för egendom som är av högre värde, exempelvis fastigheter eller bostadsrätter, eller om mottagaren skulle vilja ha det för att bevisa äganderätten för matsilvret i ditt fall.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare