Måste arbetsgivaren betala ut lön och kan jag välja att sluta när jag vill?

Jag har jobbat i en månad och vill nu sluta omgående. Jag har inget anställningsavtal, men jag undrar om de ändå är skyldiga att betala ut min lön trots att jag slutar utan att de vill det? Kan de strunta i att ge mig min lön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Allmän information:
Lagstiftning rörande anställningar finns i huvudsak i Lagen om Anställningsskydd. (Förkortas LAS).
Huvudregeln är att anställningar gäller tills vidare om inte annat har avtalats och vad gäller uppsägningstid så har både arbetsgivare och arbetstagare rätt till en månads uppsägningstid vid så kort anställningstid som du haft. 11 § LAS.

Uppsägningstiden:
Att både arbetsgivare och arbetstagare har rätt till uppsägningstid är för att båda skall skyddas. Arbetstagare skall inte kunna bli utslängd hur som helst, och motsvarande ska inte arbetsgivare behöva riskera att arbetstagare helt plötsligt en dag bara skiter i att arbeta.
Detta innebär att arbetstagare måste arbeta kvar minst en månad efter att man sagt upp sig själv för att inte bryta mot LAS om arbetsgivaren vill att man ska jobba kvar.
Att bli av med personal plötsligt kan bli mer ekonomiskt kännbart för en arbetsgivare än vad det kan bli för en arbetstagare, därför skyddas även arbetsgivaren på detta sättet.

Arbetsgivaren skyddas helt enkelt i din situation för att det kan vara svårt att hitta ny personal på kort tid, därför finns det en månads uppsägningstid.

Ekonomiska konsekvenser av att du slutar?
Din lön skall självklart betalas ut för det arbete du utfört. Den får arbetsgivaren inte hålla kvar oavsett hur du väljer att göra.

Det som är mer problematiskt är dock skadestånd som du kan ådra dig. Det framgår nämligen i 38 § LAS att du skulle kunna bli skadeståndsskyldig mot din arbetsgivare om du inte iakttar uppsägningstiden och arbetar den månaden. Arbetsgivaren kommer ju göra en ekonomisk förlust om du inte utför ditt arbete och någon annan inte heller står till förfogande för att utföra det.

Mitt råd:
Jag anser att du skall prata med arbetsgivaren först och främst. Det är ganska säkert bättre för dig än att bara vägra arbeta.
Säg att du helt enkelt vill sluta, hitta på att du skaffat ett annat jobb eller liknande om det känns lättare. (Eventuellt att du ska börja redan nästa vecka för att på det viset diskutera dig ur uppsägningstiden med ganska bra argument även om arbetsgivaren faktiskt inte behöver ta hänsyn till det). Det är möjligt att din arbetsgivare inte har något problem med att du slutar direkt och inte har någon plan på att kräva dig på ersättning om ni kommer överens om att du skall sluta.
Om du däremot bara låter bli att komma till jobbet kommer ju din arbetsgivare garanterat att bli irriterad och förmodligen mer sugen på att kräva dig på skadestånd.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare