Måste alla arvingar avstå från arv till förmån för efterlevande sambo om någon väljer att göra det?

Hej!

Min mamma har gått bort och hon var sambo. Mammas sambo har 2 barn i tidigare äktenskap och mamma hade mig och fyra syskon till. De har inga gemensamma barn. Om vi vill avstå vårt arv till förmån för den efterlevande maken måste vi alla syskon göra det då eller någon kan ta ut arvet direkt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller avstående av arv till förmån för efterlevande sambo. Arv regleras i ärvdabalken (ÄB), varför mitt svar kommer utgå från den lagen.

Eftersom er mamma och hennes sambo inte var gifta har inte den efterlevande sambon någon arvsrätt efter er mamma (3 kap. 1 § ÄB). För att er mammas sambo ska ha rätt att ärva måste det således finnas ett testamente som föreskriver att den efterlevande sambon ska ärva. Om det inte finns något testamente är det du och dina syskon som räknas som bröstarvingar som ska dela lika på arvet efter er mamma (2 kap. 1 § ÄB). Då du och dina syskon är födda i ett tidigare äktenskap är ni så kallade särkullbarn. Särkullbarn till makar har en möjlighet att avstå arv till förmån för den efterlevande maken men denna möjlighet finns inte för särkullbarn till sambos (3 kap. 9 § ÄB).

Den efterlevande sambon har alltså ingen arvsrätt. Om någon av er syskon väljer att avstå arv till förmån för den efterlevande sambon avsäger sig den personen sin arvsrätt och har inte rätt att få ut något efterarv när den efterlevande sambon avlider. Det är alltså en definitiv avsägelse från arvsrätten efter er mor, om någon av er väljer att avstå från sin arvsrätt. Då ni är bröstarvingar till er mor har ni rätt att få ut ert arv direkt, oavsett hur era syskon väljer att göra.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare