FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/05/2020

Måste ägaren av ett fordon uppge vem som använt bilen och kört för fort inför en fartkamera?

Hej

Min sambo körde förbi en fartkamera och blev fotograferad. Bilden blev tydligen inte så pass "bra" att de ser att det är hon som kör. Hon erhåller därför ett brev (Uppgift om förare vid hastighetsöverträdelse) från Polisen, där de begär att min sambo uppger vem som var förare eller vem som hade tillgång till fordonet vid det aktuella tillfället. Behöver hon lämna ut denna information till Polisen? Vad händer om hon inte återkopplar på denna begäran?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Till skillnad från många andra länder gäller enligt svensk rätt ett föraransvar vid framförande av fordon och inte ett ägaransvar. Det innebär att bara den som verkligen framfört bilen är den som kan dömas till böter för fortkörningen.

Om det tas ett foto av en förare i en bil vid fortkörning kommer polisen att inleda en utredning för att fastställa vem föraren är. Det normala förfarandet är att man först och främst kontrollerar ägaren till bilen och därefter kontrollerar passbilder och körkortsbilder bland anhöriga för att se om det är någon av dessa som är förare. Det är t.ex. inte helt ovanligt att en bil är skriven på en i familjen och att andra maken eller barn kör med den. Om polisen inte kan finna vem som kört bilen, antingen för att fotografiet inte överensstämmer med passbilder eller körkortsbilder, eller för att bilden är otydlig, skickas det i regel ut ett brev med begäran om vem som framfört fordonet vid den aktuella tidpunkten. Din sambo har däremot ingen skyldighet att uppge vem som framfört fordonet utan har rätt att vägra. Det är förhållandevis vanligt att folk vägrar att uppge förare eller att vederbörande "inte vet" eller "inte minns". Rent moraliskt går det givetvis att diskutera detta, men som jag tolkar frågan är ni främst intresserade av vilka skyldigheter som finns juridiskt.

Föraransvaret innebär att om din sambo vägrar uppge vem som framfört fordonet blir det svårt för polisen att utreda och lagföra föraren. Polisen har förvisso rätt att hålla förhör med den som kan antas lämna uppgifter som är till gagn för utredningen. I teorin skulle de därför kunna förhöra din sambo. Däremot finns det ingen skyldighet att uttala sig i förhör heller.

Sammanfattningsvis behöver din sambo inte uppge vem som framfört fordonet. Att vägra är inte brottsligt. Din sambo kan inte heller dömas i egenskap av ägare; enligt svensk rätt föreligger ett föraransvar.

Om något är oklart är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare