FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/11/2019

Markägare - parkeringsplatser

Hej

Vi är ett fastighetsbolag som har gratis p-platser vid våra fastigheter för våra hyresgäster.

Vi har inga skyltar, om det krävs skyltar vad ska där stå på dessa.

Vad gör vi om där ställs bilar som är avställda på dessa platser.

Kan vi på något sätt ta ut en avgift eftersom det är vår mark? eller vad ska vi göra för att bli av med detta problem.

Hoppas Ni kan hjälpa oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Den mark som är er, äger ni och kan bestämma vad ni vill göra där, där råder markägarens regler. Markägaren kan, enligt lag om kontroll avgift vid olovlig parkering, upplåta mark eller förbjuda parkering. Det betyder att markägaren kan helt bestämma vem som får parkera och vad det är för villkor för parkeringen. Det finns inget krav på att markägaren ska behandla alla lika. Det betyder att ni kan välja hur ni själva vill göra med er parkering, om det ska tas ut en avgift för de som inte är boende osv. Markägaren bestämmer själv vilka avgifter som ska tas ut för parkering. Ett exempel på hur det fungerar där min mamma bor, samfällighetsförening, där har alla boende lappar med boendeparkering både till sin egen bil och till besökande. Om det är någon som står på deras parkering utan tillstånd kan de få bot, dessa får dock inte överskrida för vad kommunen ger i parkeringsbot.

Ni kan läsa mer om detta i denna parkeringshandbok, förklarar allt väldigt utförligt:

Parkeringshandbok

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare