FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2019

Mänsklig rättighet att förneka brott

Hej. Jag blev idag stoppad av polisen när jag körde bil. dom gjorde penntestet o tyckte att jag var påverkad av narkotika, så jag fick åka med o lämna blodprov på sjukhuset sen till stationen för att ha förhör o lämna urinprov. jag försökte kissa flera ggr men det gick inte. Jag nekade till att jag hade tagit narkotika o så sa jag att blodproverna inte kommer visa nått. sen fick jag försöka pissa igen men det kom inget. Jag nekade till allt men jag tror att det kan visa spår av amfetamin i blodet o jag har 1 månad kvar på prövotiden. plötsligt kom en av poliserna o gav mig mitt körkort o bilnyckel o sa du får gå du är en fri man o släppte ut mig, Så jag undrar vad kan det bli för påföljder med körkortet när jag har nekat o det kanske visar positivt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Av artikel 6 i Europeiska konventionen om mänskliga rättigheter (EKMR) följer den så kallade oskuldspresumtionen, som innebär att var och en ska betraktas som oskyldig tills dess hans skuld lagligen fastställs. Denna grundläggande rättsprincip omfattar bl.a. rätten att förneka brott. Det betyder i sin tur att ingen kan tvinga dig att erkänna en brottslig handling, och du kan inte bestraffas för att ha ljugit för polis eller ljugit under en rättegång gällande din skuld.

Om du testas positivt för amfetamin, och om du blir dömd för rattfylleri, tror jag att ditt körkort kommer att bli återkallat för en viss tid. Om körkortet blir återkallat på mer än 12 månader, måste du göra ett nytt förarprov. Min gissning är att du kommer att behöva göra ett nytt förarprov om du har kört bil med amfetamin i blodet.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare