Man måste inte namnge en person för att göra sig skyldig till förtal

Jag undrar, klassas de som förtal på Facebook då någon skriver missvisande saker i en stor grupp utan att namnge personen mer än som "mina barns pappa".

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är inte nödvändigt att namnge en person för att göra sig skyldig till förtal. Om man uttalar sig om att en person är antingen brottslig eller är en dålig person, med syftet att andra ska tycka sämre om personen så gör man sig skyldig till förtal (se 5 kap. 1 § brottsbalken). Är personen inte namngiven behöver uttalanden man gör tydligt kunna kopplas till en person, skriver man "mina barns pappa" tycker jag att det är ganska tydligt vem man menar om man känner personerna ifråga.

Det är alltså möjligt att det här utgör förtal trots att personen som skriver inte nämner några namn.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare