FrågaAVTALSRÄTTGåva30/06/2017

Man kan skriva gåvobrev själv

Hej!

Jag och min syster äger en sommarstuga ihop, som jag nu skall ta över Gåva mot vederlag. Vad jag förstår går det att skriva själv å skicka till lantmäteriet? Alternativt köpa er tjänst för 995:- för att få korrekt skrivit gåvobrev. Har ett litet lån jag skall övertaga på 210000:- sen en liten summa i vederlag.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att man kan skriva ett gåvobrev själv. Det man ska tänka på då är att beakta formkraven för att gåvobrevet ska bli giltigt. Formkraven för gåva av fastighet hittar du i 4 kap. Jordabalken. Gåvobrevet måste vara skriftligt och innehålla vem som är gåvogivare och vem som är gåvotagare. Det måste även skrivas under av både gåvogivare och gåvotagare och innehålla prisuppgift. I ditt fall blir prisuppgiften det vederlag som du ska ge till din syster. Du måste sedan inom tre månader söka lagfart för fastigheten enligt reglerna i 20 kap. 1-2 §§ Jordabalken.

Skulle du vilja ha hjälp av någon av våra jurister att skriva gåvobrevet så kan du boka tid direkt via hemsidan!

Johanna MatsdotterRådgivare