Man kan bara krävas på så stor summa som man har gått i borgen för

Hej jag hade ett aktiebolag tillsammans med en anat men jag hade dragit mig utt fron företagen et år ses. Idag fick et inkassokrav from Almi for att dom seger att han hade inte betalt och jag er borgensåtagande och garanterade fot 10000kr.Om jag ska betala den summan er jag skuldfri sen.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga beror på hur stort ditt borgensåtagande är. Om det är 10000 kronor så kan borgenären inte kräva dig på mer än 10000 kronor, om du gått i borgen för mer än 10000 kronor så kan de tyvärr kräva mer pengar av dig i framtiden om din tidigare affärspartner inte betalar.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare