FrågaAVTALSRÄTTGåva10/02/2019

Mall för gåvobrev

Hej! Kan jag använda era gåvobrev om jag får en gåva från utlandet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett gåvobrev är ett brev där givaren av gåvan uttrycker sin vilja att ge bort någon till mottagaren av gåvan. Därmed är det personen från utlandet som du får gåvan av, som bör skriva gåvobrevet och inte du. Du är gåvotagaren och inte gåvogivaren.

Det går självklart bra att använda våra gåvobrev. Jag kan dock inte råda er att göra det, eftersom jag inte vet vilket land givaren befinner sig i och därmed vet jag inte om vårat gåvobrev skulle anses giltigt enligt givarens lands regler. Jag vet tyvärr inte heller vad det rör sig om för typ av gåva och därmed kan jag inte heller med säkerhet säga att ett gåvobrev upprättat med våran mall är giltigt.

Skulle gåvan inte vara från utlandet, så skulle jag verkligen rekommendera dig att ta hjälp av våran avtalsmall, eftersom det finns krav som måste uppfyllas för att gåvan ska bli giltig. Du kan klicka HÄR för att komma till dokumentet som ska fyllas i.

OBS! Som sagt så är det givaren som skall uttrycka sin vilja att ge bort något till dig i gåvobrevet!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare