Mäklare och upplysningsplikt

För ett tag sedan köpte jag ett radhus i en bostadsrättsförening.

På ett tidigt stadium i köpprocessen frågade jag mäklaren via

mail om varmvatten ingår inavgiften till BRF och fick som

svar via mail att varmvatten ingår i avgiften. I huset finns

tvättmaskin och diskmaskin. Huset värms upp med direkt-

verkande el. Efter ha bott här ett par månader tyckte jag

att elräkningen var ovanligt hög. Av en händelse kom jag

att prata med en granne om varmvatten och fick då reda

på att varmvatten INTE ingår i avgiften

Till saken hör också att mäklare och säljare är sammanboende

efter avslutet på mitt köp. Därmed borde hon ännu lättare

känna till sådana uppgifter

Mäklarens felaktiga uppgift ger mig en årlig boendekostnad

som är betydligt högre

Vad gör jag, i synnerhet som jag är gammal pensionär

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fastighetsmäklare och deras ansvar och uppgifter regleras i fastighetsmäklarlagen (FML).

Till en början får en fastighetsmäklare får inte förmedla en fastighet från sin sambo enligt 12 § FML. Det är en mycket allvarlig överträdelse som du omgående ska anmäla till fastighetsmäklarinspektionen!

Angående varmvattnet ingående i avgiften, får man se till vad som står i objektsbeskrivningen och den information som säljare och mäklare lämnat. Vid köp av en bostadsrätt gäller en upplysningsplikt för köparen. Det innebär att du ska kontrollera exempelvis årsredovisning där sådan information kan framgå, men det ska även framgå av driftskostnaderna i objektsbeskrivningen. Bara informationen via mail från mäklaren är inte tillräcklig, eftersom denna kommer att hänvisa till att informationen kommer från säljaren.

En varmvattenberedare i radhuset gör t.ex. att upplysningsplikten anses uppfylld. Uppvärmning med direktverkande el brukar tyda på att fastigheten inte är uppkopplad mot kommunens varmvattensystem.

Finns det däremot inte något sätt att ta reda på att varmvatten inte ingår i avgiften, utan detta framkommer först långt senare när elräkningen kommer, kan en samlad bedömning avgöra ifall du anses uppfyllt din undersökningsplikt. I så fall kan skadestånd utgå från säljaren.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare