Makes rätt till arv

Hej jag har ärvt en mindre gård tillsammans med min enda syster då våra föräldrar gått bort. Jag och min sambo har inga barn och bor på gården, min syster har 2 barn sen tidigare och är nu omgift. Min fråga är om jag och min sambo gifter oss ärver han då min del av gården om jag går bort? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga används Ärvdabalken.

3 kap. 1 § Ärvdabalken stadgar att om personen var gift vid frånfället skall efterlevande make ärva dennes kvarlåtenskap.

Om du gifter dig med din nuvarande sambo kommer din kvarlåtenskap, det vill säga ditt arv, att ärvas av din då efterlevande make. Det din efterlevande make ärver är din kvarlåtenskap, som framkommer genom bodelning och arvskifte, se 23 kap. 1 § Ärvdabalken.

Din efterlevande make ärver andelar av dina tillgångar. Egendomen som sådan fördelas sedan genom lottläggning.

Med vänliga hälsningar.

Martin CarlehedenRådgivare