Makes rätt att träda i avliden hustrus ställe vid arvskifte efter svärföräldrar

Jag undrar bara om jag har arvsrätt. Min hustru avled för ett antal år sedan. Har jag arvsrätt efter hennes föräldrar när dom avlider? Hon hade syskon.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du kan träda i din hustrus ställe vid arvskiftet efter hennes föräldrar.

Svaret på din fråga är nej. Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken tar arvlåtarens (föräldrarnas) barn arv i första hand. Enligt paragrafens andra stycke träder arvlåtarens barnbarn in i sin förälders ställe ifall den är död. Enligt lagen kan dock inte du som make få träda in i din hustrus ställe. Om du och din fru, eller din fru sedan tidigare, har barn kommer de att ärva din frus del av arvet från dina svärföräldrar.

Om det inte finns några barn efter din fru delar hennes syskon på allt arv efter föräldrarna.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare