Makes arvsrätt och enskild egendom

Min man har ett särkullbarn, vi har inga gemensamma barn. Jag har en fastighet som är enskild egendom. När jag dör ärver min man den eller måste jag skriva testamente? Ärver särkullbarnet fastigheten när min man också dör?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Makar ärver varandra, vilket medför att du inte behöver skriva ett testamente. Att fastigheten är enskild egendom får betydelse vid bodelning. En bodelning ska göras även vid en makes frånfälle och vid detta tillfället kommer inte fastigheten att ingå. Det som sedan är kvar på dödsboets sida efter bodelning kommer tillfalla din make som arv (här skulle då fastigheten ingå). Makes arvsrätt regleras i 3 kap 1§ Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1. När sedan din make dör så är presumtionen enligt lag att dina arvingar har rätt till efterarv, dvs. till exempel dina föräldrar, syskon eller syskonbarn ärver dig genom att ta del av din makes kvarlåtenskap. De har då rätt till den andel som arvet utgjorde vid ditt frånfälle, 3 kap 2§ ÄB. Det finns dock en reglering i 3 kap 5§ ÄB som säger att efterarvingar har rätt att på sin lott erhålla egendom som tillhört den av makarna som man ärver, vilket skulle kunna vara fastigheten som du idag äger.

Om du däremot inte vill att dina arvingar ska ha rätt till efterarv så måste du upprätta ett testamente där du testamenterar din egendom med full äganderätt till din make. Då kommer din makes arvingar ärva honom och däribland det du efterlämnat åt honom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

okänd okändRådgivare