Makes arvsrätt

Hej

Min fru gick bort för ett tag sedan och vi hade äktenskapsförord, varken hon eller jag har några barn, den enda släktingen är hennes mor, då undrar jag om det är jag som ärver huset eller hennes moder

mvh Sukjoo Green

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äktenskapsförord

Genom äktenskapsförord kan makar avtala om att viss egendom ska vara undantagen från bodelning. Egendomen räknas då som enskild egendom, 7 kap 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Ett äktenskapsförord är dock inte samma sak som ett testamente. Man disponerar inte över arvsrätt genom ett äktenskapsförord. Även ifall bostaden skulle anses vara din makes enskilda egendom har du fortfarande rätt till arv enligt nedan.

Makes arvsrätt

När ett äktenskap löses upp, i detta fall genom att din make har gått bort, ska en bodelning ske. Vardera makes andel kommer då vara 50 % av det totala giftorättsgodset. Den delen som tillhör den bortgångne maken tillfaller i regel den efterlevande maken. Detta kallas makes arvsrätt och framkommer av 3 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Du kommer alltså att ärva det som tillhör din make efter bodelningen. Sedermera när du går bort kommer hennes moder (och ifall hennes moder gått bort - hennes syskon) ha rätt till efterarv, 3 kap. 2 § ÄB. Efterarvet består av den andel av er totala förmögenhet som du ärvde av din make. Märk att det du ärver från din make ägs med så kallad fri förfoganderätt. Du kan då disponera över tillgångarna men inte exempelvis testamentera bort egendomen.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines telefonrådgivning eller Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare