Makes arvsrätt

3:1 ÄB.Jag är gift och vi har ett gemensamt barn. Jag har fått ärva en fastighet som är "enskild egendom" så om jag då avlider före min fru vem ärver då min fastighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Frågor rörande arv regleras i ärvdabalken, (ÄB).

Om du går bort före din maka, ärver i första hand din maka din kvarlåtenskap, se huvudregeln i 3:1 ÄB. När sedan din maka går bort tillfaller hennes kvarlåtenskap ert barn, se2:1 1 st. ÄB.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar. Har du ytterligare frågor är det bara att du återkommer till oss så ska vi hjälpa dig vidare.

Ha en fortsatt bra dag och trevlig midsommar.

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare