Makas arvsrätt

Jag och min fru äger ett hus som vi bor i och som jag ärvde. Vi står båda som låntagare för fastigheten, men eftersom jag ärvde det står endast mitt namn på lagfarten. Vi har inget äktenskapsförord, och inte heller något testamente är upprättat. Vi har två barn. Jag vill att min fru ärver fastigheten om jag skulle dö. Gör hon det, eller kan i ett sådant fall barnen kräva att få ut arvet efter mig, innan hon har avlidit? Om så är fallet, vad krävs för att det inte ska kunna ske?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Då en maka avlider är huvudregeln att den efterlevande maken övertar boet och på så sätt "ärver" den avlidne, såtillvida att den avlidna makan inte har något barn från tidigare äktenskap eller valt att testamentera sin kvarlåtenskap. Detta enligt Ärvdabalkens 3 kap 1 § (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1).

Robin HenningsonRådgivare