Makars underhållsskyldighet gentemot varandra

Hej jag lever I äktenskap sedan en relativt kort tillbaka, min man har över 40000 i mån lön o även ett hus som han hyr ut och får in pengar i månaden på.

Vi delar lika på räkningar o mat hyra. Jag har dock liten lön på 20000 före skatt.

Nu är jag sjukskriven så min inkomst är ännu lägre. Min man har bil och betalar för den, jag delar bensin när vi reser till vår sommarstuga.

Är det så det ska vara eller kan jag kräva att få tillgång till hans lön så att det blir mer lika?Jag är 54 år o min man 60.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Makar har en ömsesidig underhållsskyldighet gentemot varandra, vilken bestäms utifrån makens förmåga 6 kap. 1-5 § äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB). Till förmågan räknas förutom förvärvsinkomsten också hyresintäkten. Den bakomliggande tanken är att makar ska leva på ungefär samma ekonomiska standard och att makarna ska hjälpa varandra i ojämlika och svåra tider. Det är inte möjligt att ange ett exakt belopp som din man ska tillskjuta. Men det förefaller rimligt utifrån principen om bidrag efter förmåga, att din man bör betala mer än hälften då han tjänar mycket mer än dig.

Du kan aldrig få tillgång till hans lön utan hans samtycke, inte ens på rättslig väg, annat än indirekt via underhållsbidrag. Det domstolen kan göra efter stämningsansökan från dig, om frivillig lösning inte nås, är att fastställa ett underhållsbidrag som din man ska betala till dig (6 kap. 5 § ÄktB).

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare