Makarna överens, bodelning?

Hej! Jag och min man är gifta och ska separera. Han ägde en bostadsrätt innan vi gifte oss och jag flyttade in till honom. Jag vill inte ha någon del av värdet av bostaden när jag flyttar. Vi har hela tiden haft separat ekonomi och planen är att gå ur ätenskapet med de egendomar vi hade innan vi gifte oss. Vi har inte skrivit äktenskapsförord däremot. Måste vi göra en bodelning? Jag ska flytta till en hyresrätt och frågan är om denna bostadsrätt räknas in i min förmögenhet och kommer att hindra mig från att få bostadsbidrag.

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för din fråga.

Eftersom att ni båda är överens om hur ni önskar fördela egendomen kan ni själv välja hur ni vill genomföra bodelningen, även om ni saknar ett äktenskapsförord. Ni upprättar en förteckning över vilka tillgångar och skulder ni har och hur ni vill fördela dessa, se 9 kap. 5 § ÄktB.

Vissa begränsningar finns dock rörande bodelningen. Kort kan sägas att ni inte får bodela till skada för era borgenärer, vilket innebär att ni inte genom bodelningen får göras insolventa. Se härom 13 kap. ÄktB och 4 kap. 7 § konkurslagen.

Bostadsrätten kommer inte att beräknas som en förmögenhet för dig, se 97 kap. 7 § SFB.

ÄktB hittar du här https://lagen.nu/1987:230

Konkurslagen hittar du här http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870672.htm

SFB hittar du här http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Socialforsakringsbalk-201011_sfs-2010-110/#K97

Hoppas mitt svar var till hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare