Makarna ansvarar för sina egna skulder

Hej, jag och min sambo undrar en sak. Jag är från Norge och har skuld där, fast bor nu i Sverige, och har blivit Svensk medborgare. Och hon är Svensk medborgare. Om vi då gifter oss. Blir hon då betalningsskyldig ? Och vill det ev påverka hennes ekonomi?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om äktenskap finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Skulder innan äktenskapet blir ej gemensamma när man gifter sig

Enligt 1:3 ÄktB råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder. Den ene makens skulder går alltså inte på något sätt över på den andra makens vid ett giftermål. Det innebär att din sambo inte har någon skyldighet att stå för dina lån eller skulder om ni gifter er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Minella KurjakovicRådgivare