Makar ärver varandra med fri förfoganderätt

Jag är gift men vi har inga barn. Min fru är född i Polen och vi har båda svenskt medborgarskap.

Min fru har syskonbarn i Polen

Jag har syskon och syskonbarn i Sverige

Vad händer arvsmässigt om jag avlider före min fru?

Vad händer om min fru avlider innnan mig

Vad händer om vi avlider samtidigt, kanske flygplansolycka?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom ni är gifta kommer ni att ärva varandra vid den andres död. Ifall din fru avlider före du gör det kommer du därför att ärva all hennes egendom. Du kommer ärva hennes tillgångar med så kallad fri förfoganderätt. Det innebär att du får göra vad du vill med arvgodset från henne förutom att testamentera bort den. När du dör ska nämligen det du ärvde av henne (den andel av dina totala tillgångar som arvgodset utgjorde då du fick det) att gå till hennes syskonbarn (så kallat efterarv).

Detsamma gäller ifall du dör före din fru gör det. Dina syskon får sedan efterarv när din fru dör. Ifall något av dina syskon har avlidit vid den tidpunkten träder det syskonets eventuella barn in och ärver i syskonets ställe.

Ifall ni avlider samtidigt kan ni ju inte ärva varandra utan era tillgångar kommer då att tillfalla era arvingar utan att ni ärver varandra innan.

Att din frus släktingar finns i Polen bör inte spela någon roll för svensk lags tillämplighet, åtminstone inte ifall din fru avlider i Sverige.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare