Lösa ut sambo

Min mor har gett mig en gåva som motsvarar hälften av värdet på hennes hus och jag har löst ut min syster med motsvarande värde. Min sambo och jag skall separera , skall jag då lösa ut honom ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om du måste lösa ut din sambo från ditt hus.

Vem är sambo - Med ett sambopar menas två personer som bor stadigvarande tillsammans i ett par i ett gemensamt hushåll, 1 § Sambolagen. Ett samboförhållande upphör genom giftermål, att samborna flyttar isär eller en sambo dör, 2 § Sambolagen. 8 § Sambolagen säger att dagen man beräknar boet utgår från den dagen samboförhållandet upphörde.

Vad utgår man ifrån - Utgångspunkten i 3 § Sambolagen är att samboegendom är bostaden som införskaffats för gemensamt bruk och bohag (möbler etc.) Detta innebär att pengar inte kommer ingå i en bodelning. Huvudprincipen är att man delar bohag och bostad 50/50, av det som man delar på, 14 § Sambolagen. Bohag, möbler, utrustning, inredning m.m enligt 6 § ska ingå och bostad enligt 5 § sambolag ska ingå, vilket är hyresrätt, bostadsrätt eller hus exempelvis som de båda stadigvarande bor i.

Undantag frånsambolagen - 7 § Sambolag, egendom som endast används för fritidsändamål ingår inte i bodelning. Detta innebär att om kolonistugan har använts för fritidsändamål, vilket är mycket troligt då det är de kolonistugor generellt används till, så ska denna inte ingå i bodelningen. Detta medför att du inte har rätt till del av försäljningen då endast din exflickvän äger denna.

Samboavtal - Enligt 9 § sambolagen så kan ett sambopar avtala om vad som ska ingå vid en potentiell bodelning, vilket gör att egendom som är bohag kan undantas eller inte är bohag läggas till.

Vad innebär detta för dig - Jag förstår detta som att du har erhållit andel i huset från din mor, i syfte att du ska få tillgång till huset. Kravet för att sambo ska ha rätt till huset, måste huset vara anskaffat för att användas av er båda. Som jag förstår det så föreligger det inte något sådant syfte, huset har inte erhållits för båda eras syfte. Om det är så, så föreligger ingen rätt för sambon till huset, varav du inte behöver lösa ut honom.

Om man dock anser att huset har erhållits i sådant syfte, så kan ska du lösa ut honom motsvarande hans andel om du vill behålla huset. Ni kan dock skriva ett samboavtal där ni bestämmer innan hur egendom så som hus och bohag ska delas upp vid en separation.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare