Löpande skuldebrev och proprieborgen

Hej! vilken typ av skuldebrev och vilken typ av borgenförbindelse ger mig som borgenär i detta fall mest födelar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Eftersom jag inte känner till omständigheterna i ditt fall ska jag kortfattat redogöra för vilken typ av skuldebrev och borgensförbindelse som generellt sett är bäst för en borgenär.

Vad gäller skuldebrevet är ett löpande skuldebrev att föredra d.v.s. ett skuldebrev som antingen är ställt till innehavaren eller till viss man eller order. Det som gör att ett sådant skuldebrev är mer fördelaktigt för borgenären är att det, till skillnad från ett enkelt skuldebrev, är avsett att kunna överlåtas lätt mellan borgenärer. Detta innebär att du som borgenär lättare kan överlåta skuldebrevet för att på så sätt t.ex. skaffa likvida medel.

Vad gäller borgensförbindelsen skulle jag föreslå en s.k. proprieborgen. En sådan borgensförbindelse innebär att borgensmannen ansvarar så som för egen skuld. Detta innebär att du som borgenär inte behöver kräva gäldenären på betalning innan du kan vända dig till borgensmannen och kräva betalning av denne. Om det finns flera borgensmän kan du dessutom vända dig till vilken som helst av dessa och kräva denne på hela betalningen.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Tom SundinRådgivare