Lönt med äktenskapsförord?

Jag och min sambo ska gifta oss snart och jag undrar lite om äktenskapsförord och testamente.

Ingen av oss har några vidare tillgångar när det gäller pengar och ingen av oss äger hus eller något sådant. Det enda dyrbaraste någon av oss äger är jag som äger en bil.

Måste man skriva eventuellt äktenskapsförord innan äktenskapet eller kan man upprätta ett sådant efter?

Vi är osäkra på om vi verklgen behöver ett äktenskapsförord eftersom ingen av oss har några vidare tillgångar. Min sambo har tänkt upprätta ett testamente senare under hösten eftersom han har två barn sen ett tidigare förhållande. Kanske räcker det med det sen? Mest tänker jag som skydd för mig om det skulle hända något med honom sen, då vill inte jag bli tvungen att sälja eventuellt hus vi kanske köpt för att köpa ut dem.

Hälsningar Natalie

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Ja, ett äktenskapsförord kan inrättas efter ni har gift er. Båda makarna måste skriva under och det börjar gälla den dagen det kommit in till skatteverket, 7:3 äktenskapsbalken.

Har ingen av er någon egendom av högre värde brukar det ses som onödigt att skriva ett äktenskapsförord. Huvudregeln vid en bodelning (när en make gått bort eller vid äktenskapsskillnad) är att all egendom delas 50/50 mellan makarna. Personlig egendom så som kläder, smycken och glasögon brukar inte ingå i hälftendelningen, sålänge egendomen inte är av högt värde, 10:2 äktenskapsbalken.

Testamenterar din make all sin egendom åt sina två särkullsbarn så innebär det att de kommer få hela hans lott. Alltså hälften av er totala egendom, han kan ej testamentera mer än det. Skriver ni äktenskapsförord så att hans lott är mer eller mindre än 50 % så kan han fortfarande testamentera bort hela sin lott, men fortfarande inte något av din.

Det finns dock ett skydd för efterlevande make, stora basbeloppsskyddet som går före testamente, 3:1 2 st ärvdabalken. Regeln innebär att efterlevande make alltid har rätt att behålla 4 x prisbasbelopp (2019 är ett basbelopp = 46 500 kr), alltså ifall efterlevande make har rätt att behålla, genom sin lott + så mycket från den bortgångne att det uppgår till 186 000 kr. Vad som blir över från den bortgågne kan hen testamentera bort.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Patrik OlssonRådgivare