Lön vid provjobb

Hej!

Jag vart erbjuden att prov jobba och fick information om hur mycket lönen är i timmen osv och när jag skall börja.

Detta företag är med i handelsförbuden, lönen är enligt handels kollektivavtal och jag tackade ja, men kände redan efter andra dagen att detta vart inget för mig. Skall jag vara orolig att jag inte kommer få betalt slutet av månaden eller ska jag vara säker på att jag kommer få betalt för timmarna jag jobbade?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Du har alltid rätt att få lön när du jobbar, detta gäller även för provjobb. Med andra ord är det aldrig tillåtet att jobba gratis, oavsett vilken typ av anställning man har. Lönen ska alltid betalas ut i pengar och inte i någon annan form av förmån. Med andra ord ska en arbetstagare ska aldrig behöva arbeta oavlönad.

Av 2 § 2 st. lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) följer att ett avtal är ogiltigt om det inskränker bestämmelserna i lagen. När ni bestämde att du skulle komma och provjobba så ingick du och arbetsgivaren ett avtal. Anställningsavtal är inte lagreglerade och behandlas därför som vanliga avtal, men, man tar stöd i avtalsbedömningen utifrån om arbetsgivaren är ansluten till något kollektivavtal eller inte. Och i det här fallet så är ju arbetsgivaren det. Om arbetsgivaren inte betalar ut lön för ditt provjobb så gör arbetsgivaren sig skyldig till ett kollektivavtalsbrott och blir skadeståndsskyldig enligt 54-55 §§ lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL). Med andra ord behöver du inte vara orolig, för du har rätt att få betalt för ditt utförda arbete.

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare