Lön under uppsägningstid

Hej!

Jag har blivit uppsagd från ett företag och under uppsägningstiden blev stämningen ganska dålig mellan mig och min chef.

Jag fick efter en vecka efter uppsägningen reda på av tredje part att jag var uthyrd till denne och under den perioden sa min chef att jag skulle lämna tillbaka nycklarna till min arbetsplats.

Efter att jag lämnade nycklarna har vi inte pratat.

Tio dagar innan min uppsägningstid tog slut behövdes jag inte längre av tredje part som jag var uthyrd till.

Då jag inte hade nycklar till min arbetsplats eller fått någon information av min chef eller den tredje parten som jag jobbade för har jag varit hemma och inväntat vidare information av min chef.

Han vill nu inte betala för de dagar jag varit hemma fast jag har månadslön.

Kan jag yrka på att det är hans ansvar som arbetsgivare att förse mig med jobb eller har han rätt att neka mig betalt eftersom jag inte varit på arbetet under dessa dagar?

Tack på förhand

/Marcus

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då detta är en arbetsrättslig fråga är det reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) som blir tillämpliga.

Enligt 12 § LAS så har du som arbetstagare rätt till lön under uppsägningstiden även om du inte får några arbetsuppgifter eller om du får andra arbetsuppgifter än tidigare. I ditt fall innebär det att du har rätt till lön under uppsägningstiden och din chef kan inte neka dig betalt för de tio dagar du inte arbetade.

Arbetstagaren måste dock stå till arbetsgivarens förfogande om arbetsgivaren kräver det. Det innebär att arbetstagaren är skyldig att utföra anvisat arbete från arbetsgivaren. Skulle arbetstagaren välja att inte utföra arbetet har arbetsgivaren ingen skyldighet att betala ut uppsägningslön.

2 § 3 st. LAS reglerar att avsteg från 12 § får göras med kollektivavtal. Genom ett kollektivavtal kan man reglera beräkningen av de förmåner som en arbetstagare kan få. Finns det ett kollektivavtal på din arbetsplats så kan det hända att frågan är reglerad där. Du bör i så fall läsa i kollektivavtalet vad det står angående beräkningen av förmåner under uppsägningstiden.

Även i 13 § LAS regleras ett undantag som säger att om du har haft en annan anställning under uppsägningstiden, och förvärvat inkomst från den anställningen, får din arbetsgivare på det företag du blivit uppsagd från avräkna det belopp du förvärvat via den andra anställningen. Samma paragraf säger även att arbetsgivaren får avräkna sådan inkomst som du uppenbarligen hade kunnat förvärva i annan godtagbar anställning under uppsägningstiden. Det är arbetsgivaren som i så fall måste bevisa att du uppenbarligen kunde ha tagit annan anställning under uppsägningstiden men inte gjort detta.

Det bästa för dig vore att prata med din arbetsgivare och förklara att du har rätt till lön under uppsägningstiden. Är du medlem i ett fackförbund kan du även höra av dig till dem för att få hjälp och stöd.

Hoppas detta varit till hjälp!

Med vänlig hälsning

Linnea Lindström, Alexandra Selander, Beatrice Olsson

JR UmeåRådgivare